Gabrielle Beaumont: A másik asszony
Bodnár Dániel, Magyar Kurír
Michael és Tessa csaknem húsz esztendeig voltak házasok. Két lányuk született, Kate kamaszkorban van, Lara még nincs tízéves. A házaspár válása után Michael újranősült, felesége a nálánál jóval fiatalabb Carolyn....
A történet szereplői az amerikai középosztály felső rétegéhez tartoznak. Michael sikeres üzletember, Tessa galériát vezet, Carolyn modell, az átlagos, farmeros amerikai lányt testesíti meg a plakátokon, szerte a hatalmas országban. Michael-t teljesen leköti a munkája, a film elején éppen San Franciscóba utazik, egy jelentős anyagi hasznot hozó üzlet megkötésének reményében. Emellett a hobbijának él, a sárkányrepülésnek. Nem okoz számára nagy gondot, ha munkája és a hobbija miatt kevesebb időt tölt Carolyn-nal, vagy a lányaival. Személyiségében keveredik a kisfiú és a felnőtt, s ha gond van, kedves, de semmire nem kötelező szavakkal enyhíti a feszültséget. Tessa egyedül neveli a Michael-lal közös lányaikat. Érzelmileg képtelen feldolgozni, hogy tönkrement a házasságuk, Carolyn-t hibáztatja, noha Michael csak a válásuk kimondása után ismerkedett meg a lánnyal. Tessa mélységes ellenszenvet érez volt férje új asszonya iránt, és a két lányát is ellene fordítja. A konfliktus folyamatos közte és Carolyn, illetve az asszony és a lányok között, főleg a kamasz Kate az, aki leplezetlenül kifejezi mostohaanyjával szembeni utálatát.
A történetben alapvető fordulat következik be, amikor Tessáról kiderül, hogy hasnyálmirigyrákban szenved, hónapjai vannak hátra. Ez a tragikus hír mindent megváltoztat, új jelentést kapnak az addigi történések, egyértelmű, hogy a dolgok nem mehetnek tovább úgy, mint addig. Tessa elsősorban nem a maga sorsa, közelgő halála, hanem a lányai jövője miatt aggódik. Egyáltalán nem bízik Carolyn-ban, még elgondolni is szörnyűség számára, hogy ő nevelje fel a két lányát. Végül azonban belátja, hogy nem tehet mást, ki kell egyeznie valahogy férje új asszonyával, a lányok érdekében. Ezért elhatározza: gyermekeivel együtt leutazik néhány napra vidéki szülővárosába, ahol özvegységben élő apja gazdálkodó és magával viszi Carolyn-t is, hogy jobban megismerjék egymást, és hogy az asszony közelebb kerüljön a két lányhoz.
Tessa és Carolyn személyisége homlokegyenest eltér egymástól. Szinte reménytelennek látszik, hogy egymásra hangolódjanak, és az is, hogy Carolyn-t a lányok elfogadják. Tessa nem akar beletörődni abba, hogy Carolyn lesz az, aki látja majd a gyerekeit felnőni, és érett nővé válni, láthatja, amint férjhez mennek, gyereket szülnek. Tessában ott él az előítélet is, a modell Carolyn életét úgy képzeli el, hogy mosolyogva és derűsen keresi a kenyerét. Pedig egyértelmű, hogy ez kemény és könyörtelen hivatás, a csillogásnak pillanatok alatt vége szakadhat, így a huszonhárom éves Carolyn-t a stúdiója lecseréli egy tizenhét éves lányra. Az erőviszonyok a négy személy között rendkívül egyenlőtlenek, Carolyne egyedül áll szemben Tessával és a két lánnyal, még akkor is, ha a kilencéves Lara korántsem érez iránta olyan mélységes ellenszenvet, mint az anyja és a nővére. Amikor már minden veszni látszik – Carolyn el akar menni, Tessa pedig nem tartóztatja, mondván, hogy „nem kellesz itt” –, következik be a fordulat: Tessa rosszul lesz, a fájdalomtól összegörnyedve ül a fürdőszobában, és Carolyn az, aki segít neki. Felébred benne az irgalom kiszolgáltatott vetélytársa iránt, és ez kölcsönösen megteremti közöttük a bizalom és az egymásra utaltság érzését. Felülemelkedve korábbi ellenségeskedésükön, szövetséget kötnek egymással a gyerekek biztonságos és nyugodt jövője érdekében. Tessának ekkor már van ereje kimondani: ő végletekben gondolkozik, számára minden túlságosan egyszerű, a világot feketében és fehérben látja, Carolyn viszont megmutathatja majd a lányoknak az árnyalatokat is. Tessa elismeri azt is, hogy a házasságuk Michael-lel már azelőtt tönkrement, hogy Carolyne belépett volna a képbe. A másik hibáztatása helyett önmagába tekint, őszintén szembenézve azzal, hogy nem vigyáztak eléggé, nem óvták-gondozták férjével és gyerekeinek apjával a szerelmüket.
Tessa és Carolyn nagy utat tettek meg, míg az egymás iránti kölcsönös ellenszenvtől eljutottak a másik őszinte tiszteletéig, szeretetéig. Mindez a gyerekekre is hat, akik korán szembesülve az élet tragikus oldalával, érzelmileg hatalmas viharokat élnek meg, szörnyűségnek tartva anyjuk halálát, amit még képtelenek feldolgozni, de már bizalommal fogadják, hogy apjuk és nagyapjuk mellett Carolyn-nak is központi szerepe lesz további életükben. Michael is újraértékeli az életét, egyértelmű számára, hogy a jövőben nem a hobbija, a sárkányrepülés fogja kitölteni a szabadidejét, hanem a lányok szeretetteljes nevelése. A tragikus vészhelyzet mindenkit önmaga szembesítésére kényszerít, és kihozza belőlük a legjobbat, rendeződnek az ellenséges, vagy feszültségekkel terhelt kapcsolatok, így Tessa és az apja között is.
A film végén Tessa temetését látjuk, és halljuk gyermekeihez intézett búcsúszavait: „Kate, Lara, ha elmentem is, mindig veletek leszek… Én leszek a szívverésetek. Ez a rengeteg szeretet, ami körülvesz benneteket, elkísér egész életetek során. Itt maradtok apával, nagyapával és Carolynnal. Tudom, hogy nyugodt szívvel hagyhatlak itt titeket.”
Gabrielle Beaumont filmjéből egyértelmű, hogy nincs olyan válsághelyzet, amelyből ne kerülhetnénk ki győztesen, ha szívünket áthatja az egymás iránti őszinte, tiszta szeretet, az egyetlen dolog, ami képes legyőzni a másikkal szemben sokszor hamis előítéletek miatt érzett haragot, ellenszenvet, megteremtve így az alapját a minőségileg új emberi kapcsolatoknak.
A másik asszony
(Amerikai film, 1995., 90 perc)
Rendező: Gabrielle Beaumont
Forgatókönyvíró: Nancy Silvers
Főbb szereplők:
Tessa: Jill Eikenberry
Carolyn: Laura Leighton
Michael: James Read
Kate: Lindsay Parker
Lara: Sarah Martineck
Marie: Monica Parker
(Kiadta és forgalmazza: Etalon Kiadó)
Bodnár Dániel/Magyar Kurír blog comments powered by Disqus